Specifieke oplossingen zorgen voor meerwaarde
Location Based Services: wat is dat nu precies?
Dat doet mij denken aan het gele Shell stratenboek, de wagenbijbel van Nederland. Vroeger immens populair, er was immers nog geen navigatie in de auto. Inmiddels is het fenomeen stratenboek volledig achterhaald. We zijn nu allemaal 'mobile engaged’. Ik zoek de straat niet meer, want de straat vind mij!
Goede wifi is de standaard
Het hebben van goedwerkende wifi is vandaag de dag geen bijzonderheid meer. Het is een normale standaard geworden, mensen gaan er onbewust vanuit dat er overal een goed werkend wifi-netwerk aanwezig is. Het is vandaag de dag hetzelfde als het inschakelen van de lichtknop. Het moet er gewoon zijn, zonder gedoe en altijd beschikbaar. Niets spannends meer aan! Bij organisaties, openbare ruimtes, winkels, hotels enz. is wifi de afgelopen jaren verschoven van iets wat er was maar in mindere mate van belang, naar één van de belangrijkste basisvoorzieningen die absoluut goed dient te functioneren.
De toepassingen maken het verschil
Maar wat is er wel spannend dan? De focus ligt op de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de toepassingen die gebruik maken van wifi. Denk aan apps die gebruikers de voor hen relevante informatie bieden over de locatie waar deze zich op dat moment bevinden. Bij bedrijven kan dit bijvoorbeeld door aan gebruikers inzicht geven waar vrije werkplekken beschikbaar zijn. Zeker voor medewerkers binnen grotere organisaties die volop actief zijn met ‘het nieuwe werken’, is het een zegen om niet nodeloos meerdere verdiepingen af te hoeven gaan op zoek naar die ene vrije plek. Dat zoeken kost niet alleen tijd maar levert bovendien ook irritatie op. Een ander voorbeeld is dat, zodra een bezoeker bij een eventlocatie binnenstapt, deze wordt herkend en genavigeerd naar de plek waar hij of zij wordt verwacht. Mits deze gast zich al van te voren online heeft aangemeld. Of wat te denken van hoger onderwijs, waar het plannen van collegezalen altijd een uitdaging is. Door bezettingsgraden van deze zalen te meten, wordt inzichtelijk hoe deze nog optimaler en efficiënter zijn in te plannen. Hier valt al snel geld mee te besparen. Ook op marketinggebied zijn de mogelijkheden oneindig. Eigenlijk logisch, want hoe meer je weet van je potentiële klant hoe gerichter je aanbod kan zijn. Van customer engagement naar mobile engagement noemen we dat binnen ons bedrijf.
Toenemende behoefte aan maatwerk
Er ontstaat steeds meer behoefte aan dit soort toepassingen. Al deze toepassingen maken gebruik van Location based services, afgekort tot LBS. Afhankelijk van de gewenste functionaliteit worden wifi, beacons en/of sensors ingezet. En een backend systeem in de cloud. Termen als bezettingsgraden, roosterspanning en onder meer het optimaliseren van facilitaire services vormen de kern van deze klantspecifieke oplossingen. Meer weten? Bel of mail naar 030 6001129 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Mirjam Rademaker, oprichter/eigenaar van Sourceware B.V.